Eppu Normaali. Leevi & the Leavingsien lisäksi toinen iskelmäbändi, josta saavat tykätä kaikki indie-natseista junttiurpoihin. Kaikki kunnia Eppujen iskelmäosastolle, mutta ennen iskelmä-instituutiota oli uuden aallon Eput. Akun tehdas aiheuttaa aina yllätyksen; voiko näin humoristinen levy olla samalla näin viksu?
Akun tehdas on ensimmäinen Mikko Saarelan jälkeisen ajan Eppu levy. Edellinen Maximun Jee Jee sijoittui vielä selvästi lähemmäs yhtyettä innoittanutta punkkia ja The Whota. Akun tehtaalla siirrytään jo laajempaan skaalaan. Eppu Normaalille tyypillinen näppäilykitarointi alkaa myös tältä levyltä. Punk oli muotoutunut tässä vaiheessa jo ryppyotsaiseksi hommaksi. Nimibiisin lyriikka kiteyttää koko jutun;
"Miksi annoimme kasvaa tukkien
Miksi soitimme kera kukkien
Miksi sellaisia kysytkin
Nythän meistä tykkäävät hämytkin
Meillä oikeus on olla huoleton
Työpaikkamme Akun tehdas on
Miksi emme sitä
Häpeä ja peitä
Että teemme pelkkiä lälläreitä
Emme tietenkään siitä paineita ota
Arvostamme näet mummojenkin suosiota
Meillä oikeus on olla huoleton
Työpaikkamme Akun tehdas on"
Tuo on nerokasta tekstiä!
Review: Mike Oldfield – Platinum (1979)
2 tuntia sitten
2 kommenttia:
Eppu Normaali on todellakin nerokas bändi, ja nimenomaan lyriikka minullekin iskee. Akun Tehdas on omassa Coctail Bar -innostuksessani jäänyt aina hieman paitsioon, pitäisi varmaan korjata asia.
Pidän itse asiassa enemmän Martista sanoittajana kuin Saarelasta. Humoristinen puoli nimenomaan toimii, koska se on kiedottu oikeasti nokkeliin sutkautuksiin ja tarinoihin jotka puhuttelevat. Koomisuus onkin sitten kokonaan toinen juttu, eikä sitä pidä mielestäni sekoittaa tähän.
Eikös Saarela sanoittanut pitkälle tuonne 'Kitara, taivas ja tähdet' ajalle asti?
Akun tehdas taitaa pitkälti olla vielä Saarelan käsialaa noiden sanoitusten puolesta. Ainakin Suomi-ilmiö ja Puhtoiset lähiöni.
Lähetä kommentti