Rolling Stonesin tunnusta pidetään yleisesti maailman parhaana yhtyeen liikemerkkinä. Se onnistui vangitsemaan vielä tuohon aikaan seksuaalisuutta ja vaaraa tihkuneen bändin musiikin yksinkertaiseen ja iskevään muotoon.
Pikkupoikana yleinen tieto oli, että logo olisi ollut Andy Warholin käsialaa. Bändin jäsenistöä hengailikin tuohon aikaan Warholin Factoryssa ja New Yorkin näyttäytymis-klubeilla. Warhol teki kyllä yhtyeelle Sticky Fingers-levyn vetskarikannen. Tässä tuotoksessa hänellä ei ollut kuitenkaan sormiaan pelissä (tosin Andy oli muutenkin ulkoistanut teostensa fyysisen suorittamisen poikaorjilleen). Internetin aikakautena ja kirjoista lukemalla homman selvittäminen on kuitenkin yksinkertaista.
Graafisen alan opiskelija John Pasche sai työstettäväkseen Jagger-Richards kaksikon ehdotuksen, joka perustui Keithiä tuohon aikaan kovasti kiehtoneeseen intialaiseen kuolemanjumala Kaliin. Pashen logo tiivisti musiikin seksuaalisuuden ja Jaggerin kumihuulet hienosti yhteen. Hänelle maksettiin hommasta 50 puntaa. Tosin kahden vuoden päästä hän sai vielä kaksi hunttia lisää hyvin tehdystä työstä. En jaksa arvailla kuinka monta sataa miljoonaa itse yhtye tuon merkin myynnillä on tahkonnut. No, John Pasche myi alkuperäisen vedoksensa 400 000 punnalla vuonna 2006. Ja lahjoitti tiettävästi puolet hyväntekeväisyyteen.
Niin tai näin, kannan itsekin ylpeänä tuota merkkiä takinhihassa.
Review: Mike Oldfield – Platinum (1979)
2 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti