Emtidin ensilevy oli aika tavanomaista huonohkoa folkkia, joten tämä bändin toinen, tiettyjen piirien kohkaama ja klassikkoasemaan julistama levy ei yhden kuullun biisin perusteella herättänyt suuria intohimoja. Levy lähteekin verkkaisesti käyntiin, eikä ensimmäinen viisi minuuttia sisällä mitään elämää suurempaa. Sitten reseptorit napsahtavat kohdalleen ja Saat purskahtelee eeppisiä hetkiä ja pätevää folkkia.
Emtidi oli saksalais-englantilainen folk-duo, joka julkaisi ainoastaan kaksi levyä. Tämä kakkoslevy julkaistiin Ralf-Ulrich Kaiserin Pilz-levymerkin alla, joka keskittyi julkaisuissaan saksalaiseen 'kosmiseen folkkiin'. Levyn tuotanto, basso ja mellotron vastuusta huolehti luottomies Dieter Dierks, joka maksoi myöhemmin asuntolainansa ja urheiluautonsa Scorpions-yhtyeen luottotuottajana.
Maik Hirschfeldt soitti pääasiassa kitarat, huilut ja osan lauluista, Dolly Holmes pääosan kiippareista ja lauloi. Holmes oli ollut mukana Ingredible String Bandin 'Hangmans Beatiful Daughter' levyllä ja Saat:ia voisi luonnehtiakin tietyllä tapaa 'kosmiseksi' versioksi edellämainitusta musiikista. Mukana on myös puhtaita suhina instrumentaaleja, paljon phasereiden läpi ajettuja urkuja, mellotronia, EMS-synthia, sähköspinettiä, helmeileviä kitaroita ja katedraalikaikua. Tyylilajille uskollisesti musiikki on välillä naivia ja laulutkin heiluvat häiritsevän rajalla, mutta se vain lisää pisteitä.
Emtidin 'Saat' oli varmasti lähimpänä Kaiserin visiota 'kosmisesta musiikista', jossa yhdisteltiin folk-musiikkia ja esoteerisia elementtejä. Levy oli positiivinen yllätys genren tästä kasasta, vaikka aina välillä luulee jo kuulleensa 'kaiken'.
Sunnuntain extra:Takuuvarma Neljä ruusua
1 tunti sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti