E.A.R. eli pidemmin Experimental Audio Research on brittiläisen Peter Kemberin aka 'Sonic Boomin' projekti, jossa on ollut mukana apulaisia ja kumppaneita My Bloody Valentinen Kevin Shieldsistä sähkömusiikin pioneeri Delia Derbyshireen asti. Boom taasen oli 80-luvun drone/psykedeliabändi Spacemen 3:sen toinen pääpuolikas. E.A.R.in levyillä kuultiin myös yhtyeen Bassmania joka taitaa soittaa tälläkin levyllä.
Spacemen 3 hajosi 90-luvun taitteessa ja Boom perusti vähemmän menestyneen Spectrumin, joka on edelleen jollain tapaa aktiivinen, kuten myös E.A.R. Näistä jälkimmäisen oli tarkoitus olla 'kokeellisempi', mutta käytännössä E.A.R.in suhinaa ei erota Spectrumin alkupään levyjen biisien välissä soineista droneista.
No, tässä on noin muuten vähemmän melodioita ja normaaleja biisirakenteita, mutta homma nojaa pitkälti siihen flangerin läpi ajettuun droneen ja monofonisesti ja hitaasti soitettuihin yhden sormen kosketinmelodioihin. Levyn päättää kitaroiden kierrolla pääosin tehty 'Guitar Feedback Manipulation'. Biisit ovat pääosin yli kymmenminuuttisia, kakkosbiisi 'Mesmerise 4901' kellottaa jopa 26:31.
En tiedä miten joku ensikertalainen jaksaisi E.A.R.in pheisatut suhinan ja kilinän, jossa on koristeena lähinnä kömpelöä tremolo-urun kuljettelua, mutta itselläni on aina ollut pehmeä paikka tälle Boomin soundille. Onhan se kuitenkin aika häiritsemätöntä.
Varkaissa on toki käyty Autobahnin ja Radio-Activityn aikaisen Kraftwerkin pitkissä biiseissä. Tai siis niiden melodioissa ja soundeissa. Mutta hyvää saa aina kopioida, eikä näitä yrittäjiä ollut liikaa vuonna 1994. Boom huudattaa tuolloin vielä toivottoman epämuodikkaita EMS Synthejä ja modulaareja ja levyltä puuttuvat myös täysin rytmit, joilla esimerkiksi The Orb myi omaa versiotaan suhinasta. Eipä tätä levyä painettukkaan kuin tuhat kappaletta. Toisaalta Mesmerizedin spartalaisen karua suhinaa kuuntelee vuonna 2012 mielummin, kuin U.F.Orbin vanhentuneita biittejä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti