Edellisestä apumiespostauksesta on jo kaksi ja puoli vuotta, joten on aika kaivella taas monessa mukana ollutta apujoukkoa, tai tässä tapauksessa FM-radioasema.
KEXP:n tilalla voisi olla lukematon määrä muitakin yhdysvaltalaisia "college-radioita", mutta Seattlen Washington Universityyn perustettu (ja alunperin yliopiston rahoittama opiskelijaradio) on toiminut muodossa tai toisessa katkeamattomasti vuodesta 1972 ja sen ohjelmia ovat tiskojukkailleet monet Seattlen muusikot, tai levy-yhtiövaikuttajat.
Alkuperäinen neljän opiskelijan vuonna 1971 perustaman aseman lähetysteho oli minimaalinen, joten radio kuului hätäisesti kampuksen ostarialueelle asti. Ostarialue ei ole ihan mikä tahansa, sillä huolimatta sillä myös pyörivistä asunnottomista ja "häilääjistä", parin kilometrin keskuskadulla asioi noin 97 000 opiskelijaa ja näiden lisäksi yliopiston henkilökunta. Kyseessä ei myöskään ole ihan mikä tahansa maakuntayliopisto, vaan länsirannikon vanhin yliopinahjo, jonka alumnit ja lonkerot ulottuvat kauas ja joka suuntaan. Ehkä seattlen seitsikon Jim Lebowskikin on aikanaan kuunnellut KEXP-FM:n edeltäjää.
Vuonna 1972 asema alkoi toimia albumirokkiin suuntautuneena asemana ja soittin pääosin aikansa "fm-rokkia". 80-luvun alussa yliopiston rahoitusta vähennettiin, jolloin KEXP joutui turvautumaan kotoisen Radio Helsinkimmekin tyyliin kuuntelijalahjoituksiin. Samaisen vuosikymmenen lopussa asema ankkuroi itsensä vahvasti kaupungin ug-musaskeneen ja sen DJ:nä toimi noina vuosina esim. Soundgardenin ja Mudhoneyn jäsenistöä (ilman palkkaa). Kuten myös paikallisen, mutta sittemmin vaikutusvaltaisen Sub Pop-levy-yhtiön perustajajäsenet Poneman ja Pavitt. Voidaan sanoa aivan oikeutetusti, että KEXP:llä oli sormensa pelissä ilmiön nimeltä grunge synnytyksessä.
Kanavan ohjelmistoon ilmestyi 80-luvun kuluessa rockin lisäksi myös hip hoppia, jazzia ja muuta kamaa ja lähetysalue kasvoi. 90-luvun alussa KEXP poisti eetteristä monia vapaaehtoisia tiskijukkia ja otti listoilleen muualla tehtyjä ohjelmia, joka luettiin monen korvissa petturuudeksi. Tämä synnytti paikallistaistelun, jossa kenkää saaneet DJ:t ja tukijat ryhtyivät vapaaehtoismaksuboikottiin. Homma tiputti yhteistyöaseman ohjelman, mutta entiset työntekijät eivät palanneet.
90-luvun lopussa asema palkkasi kolme oikeata palkaa saavaa DJ:tä ja vuonna 2000 tässä vaiheessa KCMU-nimellä operoinut asema alkoi lähettää nettistriimiä 24/7 huimalla 128kb laadulla - ensimmäisenä maailmassa. Seuraavana vuonna asema otti nykyisen nimensä. Lähetystilat ja alue kasvoivat taas, mutta huomionarvoisinta on vuonna 2005 tapahtunut ensimmäinen studio-live, jonka suoritti paikallinen hip hop akti Boom Bap Project. Nämä studiolivet ovat varmaan tunnetuinta, mitä asemasta tiedetään, koska miltei kaikki indie- ja ug-bändit, jotka ovat jostain kotoisin ovat esiintyneet näillä.
Levyarvio: Opeth – The Last Will And Testament (2024)
9 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti