Vuonna 1997 ei tullut ihan ensimmäisenä mieleen, että nenäkkäästi Matti Mikkolan suulla kommentoinut ja lonksuvalla 'C'mon Baby Yeah' biisillä aikansa Jyrki TV-ohjelmassa suuremman yleisön silmiin ja korviin tullut yhtye olisi parikymmentä vuotta myöhemmin sellainen, jonka kappaleita on koulujen laulukirjoissa ja lauletaan musiikintunneilla.
Vuonna 1991 Lahdessa aloittanut ja vuonna 2004 pillit pussiin laittanut orkesteri matkasi alun punk-henkisestä musiikista lopun Suomi-rockkiin. Matka oli alkanut jo ensimmäisillä pitkäsoitoilla ja rummuista kitaran varteen siirtyneen säveltäjä Matti Mikkolan kappaleet olivat oikeastaan aika hyviä pastisseja kaikesta siitä, mikä on aikojen kuluessa pyörinyt radio- ja ääniaalloilla. Tämä kaikki suodatettiin Tehosekoitin orkesterin kautta jonka homma oli taas läpi uran olla sellainen kukkoilija, jolta näkyy ne tatuoinnit ja kaikki.
Yhtyeen sanoituksista vastasi vokalisti Otto Grundström ja toista kitaraa soitti Ari Tiainen, joka jätti yhtyeen 2001 keskittyen levy-yhtiönsä Levy-yhtiön täysipäiväiseksi pyörittäjäksi. Lafka kirjoitti 90-luvun lopun ja 2000-luvun aikana monia levyjen julkaisun ja kustantamisen taloudellisia totuuksia uusiksi, mutta aikaa kuvaavaa on, että nykyisin lafka on käsittääkseni lopettanut julkaisutoiminnan.
Valonkantaja julkaistiin myös tällaisena cd-singlenä, tai EP:nä, jolla on nimibiisin lisäksi kappaleet 'Kadotettu paratiisi' ja 'Big Time Rock'n Roll', sekä videona kappale 'Asfaltti polttaa'. Suomi-rock/iskelmä on jo tosiasia. Kakkoskappale olisi voinut olla aivan hyvin Topi Sorsakosken/Roy Orbisonin repertuaarissa, eikä tämä ole haukku. Tuohon aikaanhan oli muuten taas kerran 'iskelmä-revival' Arto Muna & Milleniumineineen. 'Big Time Rock'n Roll' rokkibillyjytää, mutta ei myöskään kaukana iskelmästä, muttei kiekon parasta antia. Wanhan koulukunnan tyyliin nämä kaksi biisiä ovat kuitenkin pitkäsoiton ulkopuolisia ja vain tältä sinkulta löytyviä. Mikkola tuotti myös kappaleet, jotka ovat äänitetty kunnon mestassa, eli Finnvox-studioilla. Ehkä jotkut soundilliset ratkaisut (lähinnä rumpu/basso-osaltolta) ovat tuolta ajalta, vaikka tiettyä "ajatonta henkeä" biiseihin on haettu.
Kuten jo tossa aiemmiin puhuttiin, Arska pyöritteli Tehosekoittimen jälkeen levy-yhtiötään. Otto on toiminut aktiivisesti Kallion rock-skenessä monella kokoonpanolla, joista viimeisin on Nykyaika. Matti Mikkola on kirjoittanut kappaleita kohtuullisella menestyksellä muille artsiteille, toiminut tuottajana ja valutellut kriitikoiden mehuja Pepe & Saimaa + Saimaa levyillä. Muitten jäsenten myöhemmistä edesottamuksista ei tähän haavaan ole tietoa.
Suzi Quatron tie glamtähdestä klassikkorokkariksi
5 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti