perjantai 21. tammikuuta 2011

Matti Nykänen - Samurai 1993

Levyn kannessa Nykänen esittelee omaperäistä tyylitajuaan pitämällä tuohon aikaan takkeja ja paitoja navan yläpuolelle nostettujen farkkujen alla.

Samurai äänitettiin jo samana vuonna, kuin kultaa myynyt debyytti 'Yllätysten yö' ilmestyi. Rautaa on taottava, kun se on vielä kuumaa. Ensilevyn myyntiin tällä ei tietenkään enää päästy, vaikka alinta yhteistä nimittäjää tälläkin levyllä paukutettiin.

Levyn kappaleiden sävellyksistä vastaa pääosin keikoilla jürgen-viiksissä kitaraa taustabän.. nauhoilla soittanut J. Niemi, sanoituksista vastaa Niemen lisäksi Ilkka Vainio ja joukko pseudonyymejä, jotka ovat joko Vainion tai jonkun muun. Vainiota epäilisin myös edellisen levyn sanoittajanimimerkkien 'Guzetti', 'V. Leninki' tai 'V. Majakoski' takaa. Ainakin ensimmäinen nimimerkki antaisi osviittaa isältä perittyyn tapaan piiloutua kotkalaisten maamerkkien taakse.

Itse levy kuulostaa samalta kuin edellinenkin, mitä nyt pikkutuhmat kielikuvat ovat vielä enemmän pinnalla. Biisit ovat sitä geneeristä rokki-iskelmä-diskoa, joissa Nykänen mankuu hädin tuskin erottuvat vokaalinsa karaoke-naiskuoron päälle. Mistään tulkinnoista ei kannata puhua, vaan tyyli on rahat pois.
Levyllä on myös luenta Pelle Miljoonan biisistä 'Moottoritie on kuuma', jonka on arveltu sopivan keskittymishäiriöstä ympäristöään kärsimään laittavan Nykäsen anthemiksi. Levyltä löytyy tämän lisäksi kaksi muuta ulkomaista käännöskappaletta, mikä kertoo iskelmäteollisuuden omavaraisuudesta. Edellisinä vuosikymmeninä tälläinen vedätys olisi tehty laittamalla urheilija tai julkkis määkymään hätäisesti tehdyn ulkomaisen käännöshitin päälle.

Levyn aloittava 'Samurai' sai aikanaan pohtimaan, onko Nykänen saanut kortsumerkin 'ponsoriksi'. 'Markiisi de Sade' ehkä yrittää kertoa jotain väkivaltaan taipuvaisen Nykäsen sisimmästä sillain älykkäämmin? No tämä on vain arvailua, koska Nykäsellä tuskin on tekstien suhteen ollut osaa tai arpaa. Mutta näin parikymmentä vuotta myöhemmin ja sata lööppiä jälkeenpäin.. 'Hyppää Letukkaan' tapahtuu varmaan jossain negatiivisen vyöhykkeen Lahden torin pillurallissa.

Jostain kumman syystä tätä on tullut kunneltua aika paljon. Vitsi on tosin nyttemmin väljähtänyt Nykäsen julkaistua taas uusia 'soololevyjä'. Ehkä tämä on antanut itseriittoisia hetkiä 'noi on tyhmiä, ketkä kuuntelee tätä tosissaan, eikä silleen ironisesti' tyyliin. En tosin tiedä edelleenkään ketään, kuka kuuntelisi tosissaan Matti Nykäsen levyjä.

5 kommenttia:

Kahara kirjoitti...

Nippon, ideoiden aarreaitta. Käännytäänköhän sinne päin silloin kun ei oikein ole "inspistä"? Dannyn "Ninja" tuli 1986, ja tämä Samurai 1993. Ei Japanibuumi voi (tai ei voinut analogisena aikana) pyöriä näin tiukassa syklissä eli ainakin jomman kumman tullessa ulos kyseinen buumi ei ollut valloillaan. Ugh.

Piparnakkeli kirjoitti...

Jumaliste mikä levy! Tämä on jo niin hämmentävän paska, että se on jo hyvä!

Rolf Jacksen kirjoitti...

@Kähärä
Luulen, että Japani oli hottis 80-luvun alusta tonne 90-luvulle, kun talouskasvua ja teknologiaa piisasi. Ja samalla eksotiikkaa. Taisihan se kuuluisa Cyberpunk (mitä ikinä tarkalleen tarkoittaakaan) noja ta kanssa Japaniin?

Nyt kun ne hyytyivät, niin huomio ja ihailu siirtyy seuraavalle voittajalle.

atronii kirjoitti...

Kuuntelin tuota levyä muutama vuosi sitten ja aloin pitää biisistä Syli. Laulajana Matissa ei ole moitteen sijaa.

Abe kirjoitti...

Guzetti on käsittääkseni Hausmyllyn Enzo.